گیاهان
گیاهان

گیاهان

هیدروپونیک در خانه- تجربه شخصی

  

ساخت گلدان مخصوص هیدروپونیک با بطری های پلاستیکی 

 

 همانند تصویر بالا یک بطری پلاستیکی را از وسط برش می دهیم.  


در بخش بالایی بطری برش داده شیارهایی برای خروج ریشه ها و ورود محلول ایجاد می شود.

 

بخش بالایی را با بستر کشت پر کرده و در بخش پایین محلول کشت ریخته می شود. همانند تصویر در داخل هم قرار می دهیم.


بستر کشت که انتخاب کرده بودم مخلوط کوکوپیت و پرلیت (یا سنگ پوکه)  با نسبت 1 به 1 (یک پیمانه کوکوپیت  و یک پیمانه پرلیت یا سنگ پوکه) به همراه 5 درصد ورمی کمپوست می باشد. محلول نیز شامل ترکیب آب و کود کامل 20+20+20 می باشد.


کاشت آگلونما در گلدان هیدروپونیک- 15 فروردین 1401


همان آگلونما در 15 اردیبهشت 1401 و تولید دو برگ جدید


سانسوریا در گلدان هیدروپونیک- 1 اردیبهشت 1401



همان سانسوریا با پاجوش جدید- 19 اردیبهشت 1401


مطالب مرتبط


هیدروپونیک در مقیاس کوچک- بخش اول

هیدروپونیک در مقیاس کوچک - بخش دوم

هیدروپونیک در مقیاس کوچک - بخش سوم

هیدروپونیک در مقیاس کوچک - بخش چهارم



نظرات 3 + ارسال نظر
رضا سه‌شنبه 9 خرداد 1402 ساعت 16:32

سلام ایا از کودهای npk میتوان در هیدرو استفاده کرد؟

سلام، در این مورد تحقیق نکردم اما خودم از کود مایع بیو 20 استفاده کردم جواب گرفتم و رشد و ریشه دهی گیاهان بهتر بوده. اما اینکه هیدروپونیک کود مخصوص خودش رو می خواد یا خیر، بررسی نکردم.

Baran شنبه 21 خرداد 1401 ساعت 06:26

بیکران سپاس بابت پاسخ و آموزه یِ جامع و شیوایِ شما.
وخیلی ممنون که وقت گذاشتید؛و خیلی خیلی مچکرم بابت بهره و خرسندی وبلاگ تان.
امید که در پناه خداوند همیشه سلامت و شاد و موفق باشید؛دل تون گرم باشه و چراغ وبلاگ تان روشن.

ممنون از اظهار محبتتون. شاد و موفق باشید

Baran پنج‌شنبه 19 خرداد 1401 ساعت 08:29

سلام آقای mehdi.خیلی ممنون از پست های همیشه عالی شما.خیلی ممنون که از دانش تون ما را هم بهره مند می کنید.ایشلا همیشه سلامت و دلشاد و موفق باشید.

.
.
.
اجازه آقا؟!جسارتاً یک سوال از شما بپرسیم؟!
https://motherofflowers.blogsky.com/1401/03/17/post-447/%db%8c%d8%a7%d8%b3-%d9%85%d9%86
بعد خوندن این پست و تماشای تصویر.یاد شما افتادم.که استاد گلها و گیاهان و درختانید و قطعا می دونید درد اون گلدون چیه.ولیکن مزاحم شما شدم.که از شما بپرسم،آیا تشخیص بنده درستِ که؟!یعنی به نظر بنده.گیاهِ اون گلدون پخته شده.
لطفا فرصت کردین.با دانش تون دل مونا بانو رو شاد کنید.که خدا دلتون شاد کنه و تن تونو سلامت نگهدارباشه.

سلام، ممنون از اظهار لطفتون. البته دانش چندانی ندارم. لینکی فرستادین دیدم. در خصوص پختن گیاه یا سوختن گیاه در اثر نور زیاد آفتاب، نشانه ای در گیاه دیده نمیشه. چند عامل باعث ریزش برگ ها میشه. در این جور مواقع سعی می کنم شرایط محیطی رو اصلاح کنم و اگر جواب نداد هزینه اضافه نمی کنم زیرا ارزش نداره. اول از همه ریشه های گیاه رو بررسی می کنم تا ببینم سالم و روشن و سفت هستند یا تیره و شل و لهیده. در حالت دوم ریشه ها پوسیده که در این خصوص پستی رو گذاشتم. داستان گیاه پیچیده میشه. دومین کاری که می کنم اگه خاکش مناسب نباشه با خاکی که گیاه ترجیح میده تعویض می کنم در مورد گیاه مذکوراز خاکی که مواد آلی داره و نرم هستش استفاده می کنم نه خاک سفت و سنگین. در مرحله سوم، آبیاری رو اصلاح می کنم یعنی زمانی گلدان رو آبیاری می کنم که 3 تا 5 سانت از سطح خاک خشک شده باشه(حالا می خواد هفتگی یکبار باشه یا سه بار). کوددهی بیش از حد اثر معکوس میزاره و سبب شوری خاک میشه. در ضمن ظاهرا گیاه فاقد آفت هستش که اونم داستان خودش رو داره. برخی اوقات با هزینه های کم گیاه برمی گرده و برخی اوقات با وجود هزینه های مختلف، در نهایت گیاه از بین میره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد