گیاهان
گیاهان

گیاهان

منیزیم

منیزیم هسته اصلی کلروفیل در بافت گیاهی است. بنابراین ، اگر منیزیم کمبود وجود داشته باشد ، کمبود کلروفیل منجر به رشد ضعیف و سنگین گیاه می شود. منیزیم همچنین به فعال کردن سیستم های آنزیمی خاص کمک می کند. 

ادامه مطلب ...

استفاده از کود دامی درکشاورزی

کود دامی یک اصلاح کننده با ارزش خاک برای خاک مزارع و همچنین باغبانی خانگی است. این ماده نه تنها مواد مغذی اصلی (نیتروژن ، فسفر و پتاسیم) و عناصر ریز مغذی را برای رشد گیاه فراهم می کند ، بلکه منبع ماده آلی نیز می باشد.

 

ادامه مطلب ...

اصلاح خاک رس

خاکی که بیشتر از 30 درصد ذرات رس داشته باشد خاک رسی محسوب می شود. کار کردن در خاک رسی دشوار بوده و گیاهان زیادی درآن رشد نمی کنند. چگونه می توان فهمید که خاک زراعی، خاک رس است؟ چگونه می توان خاک های رس را بهبود بخشید؟ چه گیاهانی در خاک رس بهترین رشد را می کنند؟

 

ادامه مطلب ...

درک و شناخت کودهای فسفر

هنگامی که کشاورزان توجه ویژه ای به مدیریت فسفر (P) می کنند ، می تواند منجر به تولید محصول سودآوری شود. بهترین روش برای استفاده از کودها برای تأمین نیازهای فسفر همراهی با تغییر محصول ، خصوصیات خاک و شرایط محیطی است.

 

ادامه مطلب ...

نقش پتاسیم در گیاه و چرخه آن در خاک

نقش منحصر به فرد پتاسیم در گیاه، به عنوان تنظیم کننده فعالیت های متابولیکی است. این عنصر، تنها ماده مغذی است که در مایعات درون گیاه به حالت محلول باقی می ماند. نیاز پتاسیم در بعضی از گیاهان بیش از سایر مواد مغذی خاک، است.

 

ادامه مطلب ...

شکل های مختلف فسفر و چرخه آنها در خاک

فسفر 0.2 درصد وزن ماده خشک گیاهان را تشکیل می دهد و در مولکولهایی بافتی نظیر اسید نوکلوئیک ها، فسفولیپیدها و تری نوکلئولیپیدها وجود دارد. فسفر بعد از ازت، دومین ماده مغذی محدود کننده است که کمبود آن می تواند سبب کاهش رشد و بازدهی تولید شود. از سوی دیگر مازاد فسفر در خاک باعث آلودگی آب های زیر زمینی یا سطحی می شود. فسفر در خاک به شکلهای مختلف قرار داشته و دارای چرخه و تغییر شکل به فرمهای مختلف می باشد.

 

ادامه مطلب ...

چرخه ازت در کشاورزی- بخش اول

کودهای دامی و سایر محصولات آلی و کودهای تجاری که در کشاورزی استفاده می شود حاوی ازت می باشد. ازت یک ماده مغذی مهم گیاهی است که در بیشتر خاک های شنی کمبود دارد. بنابراین استفاده از کودهای دامی یا آلی یا کودهای شیمیایی برای تولید حداکثر بازدهی اقتصادی ضروری است.  با این حال اگر این مواد به درستی استفاده نشوند در اثر آب باران یا سیستم آبیاری ، ازت خاک شسته شده و وارد منابع آب های زیرزمینی یا آب های سطحی نزدیک مزرعه می شوند. درک واکنش ازت در خاک، از یک سو برای رسیدن به بیشترین رشد گیاه و افزایش بازدهی محصول ضروری است و از سوی دیگر باعث کاهش اتلاف ازت در محیط و آلودگی آب ها خواهد شد.

 

ادامه مطلب ...

خصوصیات شیمیایی خاک در کشاورزی

در این قسمت در خصوص فرآینده های مرتبط بافعالیتهای شیمیایی خاک و نفش این فرآیندها در رشد گیاه توضیح داده خواهد شد.

 

ادامه مطلب ...

خصوصیات فیزیکی خاک در کشاورزی

خاک چیست؟

خاک یک ماده معدنی پویا یا دینامیک بوده که بخشهایی از سطح کره زمین را پوشانده است و ترکیب آن از مکانی به مکان دیگر تغییر می کند.

 

ادامه مطلب ...