گیاهان
گیاهان

گیاهان

روش های جایگذاری کود در خاک - بخش اول

کوددهی موثر و زمان بندی آن می تواند هم عملکرد و هم راندمان مصرف مواد مغذی را به حداکثر برساند ، در نتیجه سود خالص را برای تولید کننده افزایش می دهد. با پیشرفت تکنولوژی ، گزینه های کودهی و زمان بندی آن در چند دهه گذشته افزایش یافته است. علاوه بر این ، در 25 سال گذشته تحقیقات زیادی در مورد تأثیر روش های مختلف قراردهی کود و زمان بندی آن بر عملکرد محصول ، کیفیت ، ظهور ، راندمان استفاده از کود ، علف های هرز و کیفیت آب انجام شده است.

  

ادامه مطلب ...

عناصر کم مصرف

عناصر غذایی کم مصرف برای رشد گیاه ضروری هستند ، اما در مقادیر بسیار کمتری نسبت به عناصر غذایی پرمصرف مورد نیاز هستند. هشت ریز مغذی عبارتند از: بر (B) ، کلرید (Cl) ، مس (Cu) ، آهن (Fe) ، منگنز (Mn) ، مولیبدن (Mo) ، نیکل (Ni) و روی (Zn). 

 

ادامه مطلب ...

شرایط کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت ها

در کاشت بذر هر گونه گیاهی ، هدف این است که بتوان بذر را "فعال کرده" یا دوباره شرایطی را ایجاد کرد که در طبیعت، این شرایط باعث می شود بذر باز شده، ریشه و جوانه بزند. مطمئناً کار ساده ای نیست زیرا گیاهان از محیط های کاملاً متفاوت آورده می شوند و با در نظر گرفتن این حقیقت که ساکولنت ها به دلیل ماهیت خود، نیازمند شرایط محیطی مخصوص به خود و مطلوب می باشند.

 

ادامه مطلب ...

شناخت مواد مغذی ضروی- بخش سوم: عوامل موثر بر جذب عناصر مغذی

جذب مواد مغذی توسط ریشه ها بستگی به توانایی ریشه ها در جذب مواد مغذی و همچنین غلظت مواد مغذی در سطح ریشه دارد.

 

ادامه مطلب ...

شناخت مواد مغذی ضروری- بخش اول: عناصرضروری

بیشتر از 100 عنصر شیمیایی وجود دارد که فقط 17 تای آنها برای رشد گیاه ضروری هستند. معیارهایی برای اطلاع از اینکه یک عنصر ضروری است وجود دارد که عبارت است از:

- گیاه بدون آن نمی تواند چرخه زندگی خود را (از بذر تا تولید بذر جدید) کامل کند.

- وظیفه عنصر در گیاه توسط عنصر دیگر نتوان جایگزین کرد.

- عنصر به طور مستقیم در رشد و تولید مثل گیاه دخیل است.

- بیشتر گیاهان برای زنده ماندن به این عنصر احتیاج دارند.

 

ادامه مطلب ...

شناخت مواد مغذی ضروی- بخش دوم: عناصر قابل حرکت و ثابت

هر کدام از مواد مغذی که برای رشد گیاه مهم هستند دارای توانایی حرکتی متفاوتی در داخل گیاه می باشند. آگاهی از نحوه حرکت این عناصر می تواند در تشخیص مشکلات ناشی از  کمبود آنها مفید باشد.

 

ادامه مطلب ...

گوگرد

گوگرد (S) یک عنصر اساسی در فرآیندهای زندگی همه موجودات زنده از جمله میکرو ارگانیسم ها ، گیاهان ، حیوانات و انسان است. گوگرد نقش اساسی در ساخت پروتئین های مورد نیاز برای ادامه حیات تمام موجودات دارد.

 

ادامه مطلب ...