گیاهان
گیاهان

گیاهان

هیدروپونیک در مقیاس کوچک - بخش سوم

هیدروپونیک چیست؟

در  این بخش در خصوص کاشت گیاه و عوامل مدیریتی محیط کشت مطالبی ارائه می شود

 

 1- انتخاب گیاه

انتخاب گیاه کلید موفقیت در باغبانی هیدروپونیک است. انتخاب گیاه مناسب برای سیستم مستلزم این موضوع می باشد کهبه چه میزان نور و گرما دسترسی دارید تا این فاکتورها را برای رشد بهینه گیاه تامین نمایید.

گیاهانی که در سیستم های هیدروپونیک عملکرد خوبی دارندعبارتند از:


الف- گیاهان مناسب  برای تمام طول سال:

کاهو ، سبزیحات و گیاهان خانواده شب بوها، مانند خردل و کلم پیچ. این گیاهان در سیستم های هیدروپونیک و در تمام طول سال به خوبی رشد می کنند.

سایر سبزیجات برگ دار مانند تاج خروس ها و برگ چغندر نیز می توانند به خوبی عمل کنند.

به دنبال شرکت های تولید بذری باشید که در سیستم های هیدروپونیک عملکرد خوبی داشته اند.


ب- گیاهان مخصوص فضای باز و تابستان

تقریباً هر چیزی را می توان در تابستان به صورت هیدروپونیک در فضای باز پرورش داد. گوجه فرنگی ، خیار و توت فرنگی گزینه های معمول هستند.

در حالی که پرورش این گیاهان در داخل خانه با گرما و روشنایی اضافی امکان پذیر است اما میزان گرما و نور اضافه شده برای اکثر باغبانان گران تمام خواهد شد.

اگر ترجیح می دهید این گیاهان گرمادوست را به صورت هیدروپونیک پرورش دهید ، هنگام انتخاب نوع ، به دنبال عباراتی مانند "در گلدان ها خوب رشد کنید" یا "واریته گلدانی" باشید!!!؟.


2- شروع کاشت بذر و انتقال نشا به سیستم هیدروپونیک

بذرها را جداگانه کاشته و سپس پس از جوانه زنی آنها را به سیستم هیدروپونیک و به صورت نشا منتقل کنید.


الف- کاشت بذر در ظزوف مخصوص کاشت بذر

شما می توانید مکعب های کاشت بذر را خریداری کنید.

مکعب ها از موادی مانند پشم سنگ یا کوکوپیت ساخته شده اند و وقتی بذرها جوانه زدند ، می توان مستقیماً در سیستم بزرگتر قرار گیرند.

مکعب های استارتر را باید قبل از استفاده در آب خیس کنید و باید بخشی از آن در آب غوطه ور شوند (اما نه به طور کامل).

وقتی ریشه ها از پایین مکعب خارج شدند ، آماده انتقال به سیستم هیدروپونیک هستند.

از آنجا که مکعب های مختلف استارتر از مواد مختلفی ساخته شده اند ، قبل از شروع دستورالعمل های موجود در بسته را بخوانید.


ب- کاشت بذر در خاک

می توانید از خاک گلدان استفاده کنید و بذرها را همانگونه که برای باغچه خود پرورش دهید ، در خاک گلدان بکارید.

در این روش برای انتقال نشا به سیستم هیدروپونیک باید را ریشه ها شست تا خاکی بر روی آن باقی نماند.

درست مانند کاشت بذر در خزانه، شما به یک محیط گرم و مرطوب نیاز خواهید داشت. می توانید بذرها را با استفاده از ظرف درب دار (مانند ظرف پلاستیکی درب دار) در مقابل یک پنجره رو به جنوب قرار دهید.


3- آماده کردن آب

در خصوص کیفیت آب باید به سه فاکتور توجه کرد. هر سه این فاکتورها در رشد مناسب گیاه سهیم هستند:

الف- pH

گیاهان بهترین رشد را در pH  بین 5.4 تا 7 خواهند داشت. اگر pH خیلی زیاد یا خیلی کم باشد گیاهان قادر به استفاده  از مواد مغذی  آب نخواهند بود. 

به خاطر داشته باشید که برخی کودهای خاص (مانند آمونیوم یا اوره) می توانند آب موجود در سیستم شما را اسیدی کنند و برخی دیگر (کودهای نیتراته) می توانند آن را قلیایی  کنند.

بهتر است pH آب تازه و همچنین بعد ازآب را بعد از افزودن کود آزمایش کنید. پس از تنظیم محلول اولیه غذایی ، هر چند هفته یکبار pH آب خود را آزمایش کنید (تولیدکنندگان تجاری باید بیشتر آزمایش کنند ، اما بعید به نظر می رسد PH در یک سیستم در مقیاس کوچک تغییر اساسی کند).

اگر بعد از افزودن کود ، PH هنوز خیلی کم است ، می توانید جوش شیرین اضافه کنید تا قلیایی بودن آن بیشتر شود. اگر خیلی زیاد است ، می توانید اسید سولفوریک ، اسید فسفریک یا اسید سیتریک اضافه کنید.


ب- قلیایی شدن

قلیایی شدن به وجود بی کربنات در آب هیدروپونیک اطلاق می شود.

غلظت زیاد بی کربنات می تواند pH آب را افزایش دهد ، بنابراین باید pH در سیستم های با قلیایی بالا به طور منظم تر آزمایش شود و در صورت لزوم تنظیم شود.

همچنین می توانید با استفاده از کود اسیدی یا افزودن اسیدهایی مانند اسید سیتریک ، فسفریک یا سولفوریک یا سرکه به سیستم ، میزان قلیایی آب را کاهش دهید.

اگر سختی آب بالاست و بر روی شیر آب پوسته ایجاد می شود بدانید که آب به احتمال زیاد قلیایی است. اگر این مشکل در آب وجود دارد می توان یا آب مناسب را خرید یا از فیلترهای اسمزی استفاده کرد.


4- کوددهی

17 ماده غذایی وجود دارد که گیاهان برای رشد و نمو مناسب به آنها نیاز دارند.

در سیستم هیدروپونیک ، فقط کربن ، هیدروژن و اکسیژن به طور طبیعی در دسترس گیاهان است.

ازت ، فسفر و پتاسیم از عناصر مغذی پرمصرف محسوب می شوند زیرا گیاهان از آنها به مقدار زیاد استفاده می کنند. اگر در فضای باز باغبانی کرده اید ، احتمالاً با افزودن این مواد مغذی به باغ خود از طریق کود تجاری یا کمپوست آشنا هستید.

در سیستم باغبانی سنتی مبتنی بر خاک ،  مشکلی برای تامین مواد مغذی دیده نمی شود زیرا خاک به طور طبیعی حاوی بسیاری از این مواد مغذی ضروری است. اما ، در هیدروپونیک ، نه تنها نیتروژن ، فسفر و پتاسیم بلکه کلسیم ، منیزیم ، گوگرد ، منگنز ، آهن ، مولیبدن ، مس ، روی ، بور ، کلر و نیکل را نیز باید تأمین کرد.

خبر خوب این است که کودهای آماده زیادی وجود دارد که به طور خاص برای هیدروپونیک طراحی شده اند.


 کودهای مایع در مقابل کودهای جامد:

کودهای مایع به راحتی قابل استفاده هستند و به راحتی مقدار پیشنهادی را اندازه گیری کرده (برروی برچسب روی بسته کود مقدار آن برای افزودن درج شده است) و در آب حل می نمایید. با این وجود ، کودهای مایع به دلیل وزن و هزینه حمل و نقل  ، گران هستند.

کودهای ارزان تر بوده اما گاهی اوقات به صورت مخلوط چند بخشی به فروش می رسند. به عنوان مثال ، اگر کود جامد برای کاهو خریداری نمایید ، ممکن است 3 کیسه جداگانه را دریافت و سپس آنها را مخلوط نمایید. این موضوع به این دلیل است که عناصر غذایی مختلف وزن و حلالیت متفاوتی دارند ، بنابراین اگر آنها را پیش از استفاده مخلوط نمایید بهتر ذخیره شده و مشکل جدا شدن آنها از یکدیگر کمتر است. سایر کودهای جامدبه صورت پریمیکس موجود هستند.

تعیین تعادل صحیح برای هر محصول:

ساده ترین راه حل برای اطمینان از داشتن تعادل صحیح مواد مغذی برای محصول خاص خود ، خرید محلول کود هیدروپونیک متناسب با محصول شماست. به عنوان مثال ، می توانید کود مخصوص کاهوی هیدروپونیک یا گوجه فرنگی هیدروپونیک را تهیه کنید.

برای دیدن میزان کودی که در هر لیتر برای محصول مورد نظر شما توصیه می شود ، برچسب روی بسته را بخوانید و گیاهان با کودهای مختلف را در ظروف مجزا نگه دارید.

به عنوان مثال ، اگر گوجه فرنگی و کاهو پرورش می دهید ، باید آنها را در ظروف جداگانه نگهداری کنید زیرا از نظر نیاز غذایی متفاوت هستند.

با این حال ، اگر در حال پرورش کاهو و کلم پیچ هستید و هر کدام به ازای هر بستر به یک قاشق چای خوری کود نیاز دارید ، می توان این گیاهان را در یک ظرف رشد داد.


منبع:

https://extension.umn.edu/how/small-scale-hydroponics#preparing-water-2645212


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد