گیاهان
گیاهان

گیاهان

شکل برگ ها

هدف از این بخش آشنایی با شکل برگ ها به همراه اصطلاحات انگلیسی آنها می باشد.

در یک تقسیم بندی کلی می توان شکل برگ به دو شکل زیر تقسیم کرد:


1- برگ  ساده (Simple leaf) : 

برگ ساده از یک پهنک  (Lamina) مشخص که قسمت اصلی صفحه سبزرنگ می باشد تشکیل شده است که حاشیه پهنک ممکن صاف یا فرورفته باشد اما این فرورفتگی یا مضرس بودن به رگبرگ اصلی برگ نمی رسد و توسط بخش پهنک این فرورفتگی ها به یکدیگر متصل می شوند.


2-برگ مرکب (compound leaf) 

در این نوع برگ ، پهنک به بخش های مجزایی تقسیم می شود که هر کدام از این بخش ها که به شکل یک برگ کوچک است را برگچه (Leaflet) می گویند. 

برگ های مرکب به دو شکل می باشند:


1-2- برگ های مرکب شانه ای (Pinnately compound):

pinnate به معنی شانه یا پر مانند می باشد بدین صورت که، هر برگ دارای برگچه هایی (Leaflet) است که در طرفین محور اصلی برگ و به صورت متقابل یا تقریبا متقابل قرار گرفته اند. این شگل دارای چند نوع می باشد:


1-1-2- برگ مرکب تک شانه ای (Unipannate):

 هر برگ از یک محور اصلی (Rachi) تشکیل شده است و همانند شانه یا پر، برگچه ها در طرفین آن قرار گرفته اند. براساس تعداد برگچه در انتهای محور اصلی، برگ مرکب تک شانه ای به دو شکل زیر می باشد:


1-1-1-2-فرد تک شانه ای (Odd-pinnate  یا Imparipinnate)


در برگ مرکب تک شانه ای فرد شانه، یک برگچه در انتهای محور اصلی قرار دارد. در حقیقت محور اصلی یا رگبرگ اصلی برگ به یک برگچه منتهی می شود.

(برگ های تلخ بیان)


2-1-1-2- زوج شانه ای (Parippinate)

در این شکل، برگ ها به صورت دوتایی یا زوج در دو طرف محور اصلی قرار گرفته اند و انتهای محور اصلی نیز دارای دو برگچه می باشد.



2-1-2- برگ مرکب دو شانه ای (Unipannate):


در برگ های دو شانه ای، در طرفین محور اصلی، محورهای فرعی ایجاد شده و در طرفین این محورهای فرعی برگچه های تشکیل می شوند.

(برگ های ابریشم ایرانی)


در حال تکمیل 


گون

اسم گون ها را زیاد می شنیدم اما از کنار آنها بی تفاوت عبور می کردم. ولی از زمانی که شناخت گیاهان رو شروع کردم متوجه شدم بیشتر گونه ها این خانواده وارد محیط های شهری نمی شوند و همواره در طبیعت و به دور از انسان ها زیست می کنند. لذا در این پست سعی کردم در مورد این گروه از گیاهان مطالبی را درج نمایم:


  ادامه مطلب ...