گیاهان
گیاهان

گیاهان

تکثیر کاکتوس از طریق قلمه یا پاجوش

تکثیر کاکتوسها به طریق قلمه (برش ساقه، پاجوش و تنه جوش) یکی از روش های مرسوم می باشد. عوامل مهمی در موفقیت ریشه زنی قلمه کاکتوسها نقش دارد که بایستی رعایت شود:


 

ادامه مطلب ...

پوسیدگی ریشه

سوال؟

شرایط محیط( نور و دما و رطوبت) گیاهانم مناسب هستند با وجود اینکه به موقع آب و کود می دهم و آفتی روی برگ ها و ساقه نمی بینم اما رشد گیاهانم متوقف یا کند شده و برخی از گیاهانم بی حال وپژمرده بوده و برخی دیگر برگهای قدیمی یا پایین آن زرد شده و می ریزد. 
چرا؟


 


 پاسخ: به احتمال زیاد، ریشه های گیاه پوسیده شده اند.


پوسیدگی ریشه چیست؟پوسیدگی ریشه یک اصطلاح کلی است که هر بیماری را توصیف میکند که در آن عوامل بیماری زا و محیطی سبب تخریب ریشه شده اند. بیشتر گیاهان به این بیماری حساس هستند و این بیماری میتواند به صورت مزمن یا حاد بروز کند و توانایی مرگ گیاه را دارد.

چطور بدانم گیاه دچار پوسیدگی ریشه شده است؟
- گیاهان آپارتمانی که دچار پوسیدگی ریشه می شوند اغلب اوقات ظاهری پژمرده دارند و بعد از آبیاری نیز، شاداب و سرحال نمی شوند.
- پوسیدگی ریشه سبب می شود برگهای قدیمی و پایین گیاه زرد شده یا جدا شوند. 
- به دلیل آسیب ریشه و متعاقب آن کاهش جذب موادی غذایی و آب، اغلب اوقات رشد گیاه کند یا متوقف می شود
- پوسیدگی ساقه، نیز ممکن است ایجاد شود که محل تماس ساقه با خاک، سیاه رنگ یا آب سوخته می شود.
علائم ذکر شده عمومی بوده اما در گونه های مختلف گیاهی علائمی مخصوص خود را نشان میدهند که با علائم عمومی همراه است. به عنوان مثال، در پوتوس، اندازه برگها ممکن است کوچک شود. در بنفشه آفریقایی و بگونیا برگهای پایین آب سوخته (لکه های زرد یا سوخته) و پژمرده یا ضعیف هستند.

بررسی ریشه:برای اطمینان از پوسیدگی ریشه بایستی ریشه گیاه را بررسی کرد. 
- ریشه های پوسیده اغلب قهوه ای یا سیاه هستند در حالیکه ریشه های سالم سفت، کرم رنگ یا سفید می باشند (توجه: برخی گیاهان نظیر آزالیا به طور طبیعی ریشه های قهوه ای رنگ دارند لذا بایستی علائم زیر را داشته باشند تا پوسیدگی را تشخیص داد). 
- ریشه های پوسیده نرم و شل بوده در حالیکه ریشه های سالم تردی و سفت هستند.
- لایه بیروی ریشه از لایه مرکزی آن جدا شده است.

دلیل پوسیدگی ریشه:اغلب اوقات، پوسیدگی ریشه توسط قارچهایی که در خاک زندگی میکنند رخ میدهد.این قارچها به خاک خنک و خیس نیاز دارند تا رشد و تکثیر نمایند. شرایطی نظیر زه کشی ضعیف ، روشنایی کم، ازدحام گیاهان سبب خیس ماندن خاک می شود که برای ایجاد پوسیدگی مطلوب است.
توضیح عوامل دیگری نظیر کودهی بیش از حد، بکاربردن غلط آفت کش در خاک، آبیاری بیش از حد یا خیلی کم و... می تواند باعث پوسیدگی ریشه شوند اما قارچ ها را مسئول اصلی معرفی کرده اند!


چطور گیاهم را نجات دهم؟وقتی علائم در اندامهای هوایی به ویژه برگها آشکار شد در اغلب مواقع نجات گیاه دیر شده است. لذا اغلب اوقات بهترین و موثرین راه دور انداختن گیاه بیمار است. اگر تصمیم به حفظ گیاه گرفته اید بایستی ریشه ها را بررسی کنید اگر پوسیدگی ریشه گسترش نیافته است:
- گیاه را از گلدان خارج کرده و در زیر آب با ملایمت بشویید.
- ریشه های پوسیده شده را با قیچی هرس و جدا کنید. 
- اگر بخش زیادی از ریشه را هرس کردید بایستی یک سوم تا نصف برگها را جدا کنید تا شانس رشد دوباره گیاه بیشتر شود.
- خاک گلدان را با خاک ضدعفونی شده تعویض نمایید. 
- از گلدان جدید استفاده نمایید یا اینکه گلدان قدیمی را با محلول 10 درصد وایتکس (یک قسمت وایتکس و نه قسمت آب) برای مدت 30 دقیقه ضدعفونی کنید.
- زه کشی مناسبی برای گلدان لحاظ کنید. 
- خاک قبلی را هرگز استفاده نکنید و آنرا دور بریزید.



توضیح 1: تا زمانی که گیاه در حال ریشه زنی است و علائم رشد جدید در اندامهای هوایی رویت نشد به آن کود ندهید 
توضیج 2: برای نجات گیاه، استفاده از قارچ کش با توجه به هزینه زیاد آن و محدودیت در دسترس بودن توصیه نمی شود و اگر اصرار به استفاده از آن هستید زمانی استفاده نمایید که:
- اطمینان حاصل کرده باشید که مسبب اصلی قارچ ها هستند و اینکه چه قارچی مسبب پوسیدگی است.
- پوسیدگی ریشه گسترش پیدا نکرده باشد 
- شرایط محیطی خاک اصلاح شده باشد. 
اگر پوسیدگی ریشه گسترش یافته باشد کنترل قارچ ممکن نیست و بی دلیل با خرید قارچ کش پول خود را دور نریزید!


بعد از خرید آگلونمای طلایی علائم پوسیدگی ریشه نمایان شد که با بکارگیری اصول ذکر شده نجات یافت. در لینک زیر تصویر جدیدتر این گیاه دیده می شود:
آگلونمای طلایی


چطور از پوسیدگی ریشه جلوگیری نمایم؟پیشگیری بهترین مقابله با پوسیدگی ریشه است. 
- از آنجایی که قارچهای مسبب پوسیدگی ریشه در خاک وجود دارند لذا استفاده از خاک ضدعفونی شده و عاری از بیماری توصیه می شود. 
- گیاه را از گیاه فروش مطمئن خریداری نمایید.
- از آبیاری بیش از حد یا خشکی بیش از حد گیاه خودداری کنید.
- به زه کشی خاک و گلدان توجه نمایید. هرگز کف گلدان سنگریزه نریزید زیرا مانع زه کشی خاک می شود. برای افزایش زه کشی خاک به آن پرلیت با مواد آلی نظیر کوکوپیت یا پیت موس (بسته به نوع گیاه) اضافه کنید.
- آبی که در زیرگلدانی جمع می شود را دور بریزید و برای گلدانهای دیگر استفاده نکنید زیرا ممکن است حاوی قارچ باشند.
- از خاک باغ یا باغچه برای پر کردن گلدان استفاده ننمایید حتی اگر بهترین خاک بر روی کره زمین باشد زیرا بسیار آلوده به قارچها، تخم حشرات و ... هستند و ممکن است از زه کشی مناسبی در داخل گلدان برخوردار نباشند. 
به یاد داشته باشید
آبیاری بیش از حد، معمول ترین دلیل در ایجاد پوسیدگی ریشه است زیرا بهترین محیط برای رشد قارچها خاک خیس است.