گیاهان
گیاهان

گیاهان

استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان


 

در یک سال گذشته تفاله های قهوه را در یک نایلون جمع کرده سپس در یک ظرف پلاستیکی (دبه) نگهداری می کردم تا به مرور برای گیاهان استفاده کنم.



تفاله های قهوه نگهداری شده در دبه 


این پست در مورد مزایای تفاله های قهوه و روش های استفاده از آن می باشد.


- مواد مغذی موجود در تفاله قهوه

مواد معذی موجود در تفاله قهوه شامل 2 درصد نیتروژن، 0.06 درصد فسفر، 0.6 درصد پتاسیم و همچنین سایر مواد معذی نظیر کلسیم، منیزیم، بور، مس، آهن و روی است که برای رشد گیاهان مفید هستند.


- استفاده از تفاله قهوه در تهیه کمپوست

از تفاله قهوه می توان در تهیه کمپوست استفاده کرد.  برای اطلاع از مفهوم کمپوست و نحوه تهیه آن می توانید اینجا کلیک نمایید.

همانطور که در پست مربوط به کمپوست ها اشاره شد موادی که برای کمپوست ها استفاده می شود دو نوع هستند:

- مواد سبز: معمولا سبزرنگ بوده و حاوی مواد مغذی به ویژه ازت می باشند.

- مواد قهوه ای: معمولا قهوه ای بوده و به عنوان حجیم کننده و منبع کربن استفاده می شود.

با وجود قهوه ای بودن تفاله قهوه ، به دلیل داشتن مواد مغذی به عنوان مواد سبز محسوب شده لذا برای تهیه کمپوست باید با مواد قهوه ای دیگر مخلوط شود.

در صورت استفاده از این تفاله در کمپوست ، مقدار آن باید حداکثر 20 درصد حجم کمپوست باشد تا سبب تنوع مواد معذی موردنیاز برای میکروارگانیسم ها گردد.


- استفاده مستقیم تفاله قهوه در خاک 

تفاله های  قهوه را می توان به سه صورت و  به طور مستقیم در باغچه استفاده کرد:

الف - مخلوط کردن با خاک باغچه : در این حالت باید با 5 سانتیمتر لایه بالایی خاک مخلوط کرد. 

تفاله های قهوه را نباید در حجم زیاد به خاک افزود بلکه به مرور و تدریجی باید صورت گیرد زیرا افزودن حجم زیاد تفاله سبب به هم چسبیدن ذرات آن می باشد که در این حالت سبب حصاری در برابر عبور آب از خاک می شود. 

ب- پاشیدن روی سطح خاک (مالچ پاشی):  در این حالت نباید ضخامت تفاله بیشتر از یک سانتیمتر باشد و  در ضمن در جایی که بذر کاشته شده نباید از تفاله استفاده کرد زیرا موجب کاهش سرعت جوانه زنی و رشد آن خواهد شد.

مخلوط کردن تفاله قهوه با سایر مواد آلی مانند خرده های چوب سبب جلوگیری فشردگی ذرات قهوه می شود. 

لذا توصیه می شود در صورت مالچ پاشی با سایر مواد آلی حجیم مخلوط شود.

ج- به عنوان کود مایع:  برای تهیه کود مایع از تفاله قهوه ، می توان دو فنجان تفاله قهوه را با 18 لیتر آب مخلوط کرده و یک شب نگهداری کرد. سپس مایع تهیه شده را به عنوان کود به خاک باغچه اضافه کرده یا به روی برگ گیاهان ، اسپری کرد.


- استفاده به عنوان ضدقارچ

در تفاله های قهوه تجزیه شده باکتری ها و قارچ های غیربیماری زایی وجود دارند که از رشد قارچ‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند. (چنانچه محل نگهداری مخزن تفاله قهوه گرم باشد بر روی کپک ایجاد می شود که برای گیاهان مضر نمی باشد)


- PH خاک و تفاله قهوه

PH خاک یکی از عوامل مهم برای رشد و سلامت گیاهان می باشد اما مقدار آن برای همه گیاهان یکسان نیست. بیشتر گیاهان در PH کمی اسیدی تا خنثی یعنی بین 6 تا 7 رشدمی کنند اما گیاهانی هستند که در خاک اسیدی تر یا قلیایی رشد می کنند. لذا باید در استفاده تفاله قهوه این موضوع را مورد توجه قرار داد و از استفاده برای گیاهانی که در خاک قلیایی رشد می کنند خودداری کرد نظیر شمعدانی، سدوم ها و آلوئه ها

میزان اسیدیته تفاله های قهوه کم یا ختثی می باشد اما پودر قهوه تازه (دم نکرده) از میزان اسیدیته و کافئین بیشتری برخوردار است. 


- استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان بسیار جوان و بذر گیاه ممنوع!

کافئین موجود در تفاله سبب توقف رشد گیاه  و سرعت حوانه زنی خواهد شد.


مضرات احتمالی پودر قهوه برای گیاهان

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2016 نشان داد که استفاده از تفاله قهوه در کشت کلم بروکلی، تره فرنگی، تربچه و آفتابگردان منجر به رشد کمتردر همه انواع خاک، با یا بدون کود اضافی شد. با این حال تفاله قهوه سبب بهبود ظرفیت خاک و کاهش رشد علف های هرز گردید.  رشد کمتر ممکن است به دلیل ترکیبات سمی گیاهی باشد که به طور طبیعی در تفاله‌های قهوه وجود دارد.


- تجربه شخصی

ریشه های این زامیفولیاهای بلک پوسیده شده بود لذا به خاکی که برای هیدروپونیک  استفاده می کردم  منتقل و در حدود 5 درصد تفاله قهوه نیز به خاک اضافه کردم.

(شرط استفاده تدریجی را رعایت کردم!)


بعد از یک ماه، ریشه های هر دو زامیفولیا نمایان شد!




در حال تکمیل


  منابع:

 https://www.thespruce.com/using-coffee-grounds-in-your-garden-2539864

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد