گیاهان
گیاهان

گیاهان

گوگرد

گوگرد (S) یک عنصر اساسی در فرآیندهای زندگی همه موجودات زنده از جمله میکرو ارگانیسم ها ، گیاهان ، حیوانات و انسان است. گوگرد نقش اساسی در ساخت پروتئین های مورد نیاز برای ادامه حیات تمام موجودات دارد.

 

 منابع مختلفی برای تامین گوگرد مورد نیاز گیاهان وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مواد آلی خاک

تقریبا 95 درصد از کل مقدارگوگرد خاک در ماده آلی یافت می شود. وقتی که ماده آلی خاک تجزیه می شود گوگرد موجود در آن که فرمهای آلی  است طی فرآیند معدنی شدن  گوگرد سولفاته  تبدیل می شود (که به صورت SO4-S نوشته می شود). این SO4-S تنها فرم گوگرد است که توسط ریشه های گیاه جذب می شود.معدنی شدن کل گوگرد در مواد آلی در طول یک سال صورت نمی گیرد. این فرآیند تجزیه مداوم بوده و زمان زیادی خواهد برد که این مدت زمان به درجه حرارت و رطوبت خاک بستگی دارد. خاک های مختلف مقادیر مختلفی از SO4-S را در طی فرآیند معدنی شدن آزاد می کنند. یک قاعده سرانگشتی این است که در عمق  0 تا 15 سانتیمتری خاک به ازای هر درصد ماده آلی که تجزیه می شود در حدود 1.5 تا 2.5 کیلوگرم گوگرد در سال معدنی می شود.

پس از برداشت محصول، باقیمانده های گیاهی در مزرعه می توانند بر تأمین گوگرد خاک اثر داشته باشند. میکروبهای خاک برای تجزیه کردن در خاک به گوگرد نیاز دارند. مواد گیاهی که در آنها نسبت کربن به گوگرد 200 به 1 یا کمترمی باشد گوگرد به صورت سولفاته معدنی خواهد شد اما اگر این نسبت 400 به1 یا بیشتر باشد گوگرد سولفاته در خاک غیرقابل متحرک قابل بود. خلاصه ای از نسبت های متوسط کربن به گوگرد  از مطالعات میدانی انجام شده در مینه سوتا در جدول 1 آورده شده است.

جدول 1- نسبت کربن به گوگرد در ضایعات محصولات گیاهی که در مزرعه باقی می مانند

محصولنسبت کربن به گوگرد
ضایعات باقیمانده ذرت350 به 1
ضایعات باقیمانده سویا125 به 1
کاه و کلش گندم300 به 1


- مواد معدنی خاک
چندین ماده معدنی در خاک وجود دارند حاوی گوگرد هستند. وقتی این مواد معدنی در معرض هوازدگی و تجزیه در فصل رشد قرار می گیرند گوگرد موجود در آنها به SO4-S خاک تغییر شکل خواهد یافت. 

- اتمسفر
بیشتر سوخت هایی که برای گرما ، نیرو و حمل و نقل سوخته می شوند حاوی گوگرد هستند. وقتی که این سوختها می سوزند گوگرد موجود در آنها به صورت گاز دی اکسید گوگرد (SO2) آزاد می شود. دی اکسید گوگرد  جذب ابرها شده و در نهایت توسط باران و به صورت SO4-S به خاک وارد می شود. مقدار دی اکسید گوگرد در جو بسیاری از شهرهای صنعتی زیاد است. ولی مقدار آن در جو در شهرهای کوچک کم است.

- آفت کش ها
برخی از سموم دفع آفات حاوی گوگرد است، اما سهم آنها در مقدار کل گوگرد خاک بسیار ناچیز است.

- کود
در گذشته کودهای تجاری علاوه بر فسفات ، ازت و پتاس حاوی مقادیر قابل توجهی گوگرد بودند. امروزه ، با غلیظ تر شدن کودها و افزایش آنالیزها ، مقدار گوگرد کاسته شده است.

- آب آبیاری
 گوگرد موجود در آب آبیاری به صورت SO4-S می باشد. مقدار SO4-S می تواند متغیر باشد و گاهی اوقات بیشتر گوگرد مورد نیاز برای یک محصول در حال رشد را تأمین کند.


ادامه دارد


منبع:

https://extension.umn.edu/micro-and-secondary-macronutrients/sulfur-minnesota-soils

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد