گیاهان
گیاهان

گیاهان

خاک کاکتوس


خاکی برای کاکتوس ها و سایرساکولنت ها استفاده می شود با خاک گیاهان آپارتمانی و همچنین گیاهان فضای سبز متفاوت است. در این بخش در مورد خصوصیات خاکی که برای کاکتوسها و سایر ساکولنت ها مناسب است مطالبی ارائه شده است و در ادامه در مورد ترکیباتی که در سایت های مختلف پیشنهاد شده است مطالبی اراته می شود تا یک دید کلی در خصوص خاک مناسب این گروه از گیاهان پیدا کرد و در صورت نیاز در منزل تهیه نمود.

 ذکر این نکته ضروری است بیشتر کاکتوس ها در مناطق کم باران و بیابانی زندگی می کنند هدف این متن می باشند و گروهی هم هستند که در مناطق جنگلی زندگی می کنند(مانند کاکتوس کریسمس) که موضوع بحث این متن نیستند.   

 خاک کاکتوس چیست؟

خاک کاکتوس ترکیبی از مواد عمدتاً معدنی مانند ماسه ، سنگریزه، پومیس یا پرلیت است که به دلیل زهکشی عالی ، برای رشد کاکتوس ها و ساکولنت ها ایده آل است.


چرا باید از خاک کاکتوس استفاده کرد؟

خاک کاکتوس شبیه خاکی است که کاکتوس ها در موطن اصلی خود در آن رشد و زندگی می کنند می باشد. کاکتوس ها دارای سیستم ریشه ای کم عمق و ظریفی هستند که در خاک های گیاهان فضای سبز یا آپارتمانی به خوبی رشد نمی کنند زیرا از خاک های گیاهان فوق از تراکم زیادی برخوردار هستند. همچنین کاکتوس ها به خشکی مقاوم هستند و به راحتی مستعد پوسیدگی ریشه هستند ، به این معنی که در خاکی که دارای مواد آلی زیادی است و رطوبت اضافی را در خود نگه می دارد به خوبی رشد نمی کنند. 

خاک کاکتوس همه این نیازهای منحصر به فرد را برطرف می کند و به کاکتوس ها کمک کند تا در داخل خانه به خوبی رشد کنند.


تفاوت بین خاک کاکتوس و مخلوط معمولی گلدان

چندین تفاوت اساسی بین خاک کاکتوس و خاک معمولی گلدان وجود دارد.


1- ترکیب

خاک های معمولی یا آپارتمانی دارای مواد آلی زیادی مانند پیت ماس ، کمپوست و کوکوپیت هستند زیرا این محیط ها برای اکثر گیاهان دارای شاخه و برگ ایده آل هستند. با این حال ، کاکتوس ها به اندازه سایر گیاهان به این مقدار مواد آلی نیاز ندارند ، بنابراین خاک کاکتوس عمدتاً از مواد معدنی مانند پرلیت ، پومیس ، ماسه یا سنگریزه تشکیل شده است.


ماسه


2- حفظ رطوبت

یکی از بزرگترین تمایزهای بین خاک کاکتوس و خاک معمولی گلدان ، حفظ رطوبت آن است. اگرچه خاک معمولی گلدان معمولاً از زه کشی خوبی برخوردار است ، اما مواد آلی موجود در آن آب را جذب کرده و رطوبت را حفظ می کنند. خاک کاکتوس رطوبت را حفظ نمی کند زیرا به طور عمده از مواد معدنی تشکیل شده است که به جلوگیری از پوسیدگی ریشه نیز کمک می کند.


3- هوادهی

کاکتوس ها ریشه های ظریفی دارند که با گردش مناسب هوا در خاک گلدان بهتر رشد می کنند. چگالی خاک کاکتوس ها نسبت به خاک های معمولی کمتر است که هوادهی را بهبود می بخشد و به ریشه کاکتوس ها اجازه رشد و توسعه  می دهد.

 

4- زه کشی

در بیابان ها که موطن اصلی بیشتر کاکتوس ها است این گیاهان دوره های طولانی خشکسالی را همراه با میزان بارش کم زندگی می کنند. برای شبیه سازی این محیط ، کاکتوس ها به محبط کشتی در گلدان نیاز دارند که از زه کشی خوبی برخوردار بوده و سریع خشک شود. خاک کاکتوس زه کشی سریعی داشته اما رطوبت را به اندازه کافی حفظ می کند تا اجازه دهد ریشه ها بتوانند آن را جذب کنند. زه کشی خاک های معمولی طوری نیست که به سرعت آب را عبور دهد.


پرلیت


5- مواد مغذی خاک

خاک معمولی گلدان غنی است (غنی از مواد غذایی) و اغلب کودهای اضافی نیز به آن افزوده می شود تا به رشد گیاه کمک کند. کاکتوس ها به خاک های غنی عادت ندارند و در محیط های فقیر از نظر مواد مغذی بهترین عملکرد را دارند.


ترکیبات پیشنهادی

در این قسمت ترکیباتی که سایت ها مختلف معرفی کرده اند ارائه می شود. برای استفاده از سایت مورد نظر شماره هر ترکیب معادل شماره ذکر شده در منابع معرفی شده است:


ترکیب شماره 1

بخش معدنی: 5 قسمت (پیمانه)

این بخش از سه قسمت سنگریزه یا ماسه درشت و دو قسمت پرلیت یا پومیس تشکیل شده است.


بخش آلی:سه قسمت (پیمانه) 

برای این بخش می توان از خاک گیاهان آپارتمانی ( خاک های بسته بندی شده تجاری) استفاده کرد.

 توجه: از مخلوط خاک گلدان حاوی کود استفاده نکنید زیرا کود می تواند ریشه کاکتوس ها را بسوزاند و باعث رشد علفی یا ضعیف شدن ساقه کاکتوس شود. 


ترکیب شماره 2

بخش معدنی: 2 قسمت (پیمانه)

شامل پومیس، سنگ پوکه، پرلیت


بخش خاک معمولی: 1 قسمت ( پیمانه)
شامل خاک گیاه آپارتمانی یا خاک گلدان که از پیت ماس و محصولات جنگلی تشکیل شده است و نباید دارای ذرات درشت باشند زیرا با خاک به خوبی مخلوط نمی شوند.


بخش کوکوپیت یا پیت ماس: 1 قسمت

هدف از افزودن کوکوپیت به خاک کاکتوس کمک به حفظ رطوبت و هوا در خاک می باشد. بر پیت ماس ، کوکوپیت به راحتی می تواند پس از خشک شدن مجدد خیس شود و فشرده نشود. اگر کوکوپیت در دسترس نبود، از پیت ماس می توانید به عنوان جایگزین استفاده کنید ، اما به مقدار کمتر. از آنجا که بسیاری از خاکهای گلدان دارای درصد بالایی از پیت ماس هستند ، لذا می توانید از افزودن پیت ماس صرف نظر کنید. در این حالت نسبت ها برابراست با 60 درصد مواد معدنی و 40 درصد خاک گلدان.


کوکوپیت-الیاف نارگیل


ترکیب شماره 3

بخش معدنی:  یک قسمت
شامل ماسه درشت ، پرلیت، پومیس

بخش خاک گلدان: یک قسمت
در خصوص استفاده از پیت ماس اختلاف نظر وجود دارد. زیرا برخی اعتقاد دارند بعد از خشک شدن خاک کاکتوس به راحتی مرطوب و خیس نمی شوند تا رطوبت برای ریشه های کاکتوس حفظ نماید.
از ورمی کولیت استفاده نشود


ترکیب شماره 4

ماسه درشت» یک قسمت
پرلیت : یک قسمت
پیت ماس: یک قسمت


ترکیب شماره 5

بخش آلی: یک قسمت

شامل خاک گلدان یا بسته بندی شده 


بخش معدنی: یک قسمت 

شامل ماسه درشت که به اندازه کافی متخلخل است.

یک آزمایش خوب این است که مخلوط را مرطوب کرده و آن را در دست خود فشار دهید. هنگام آزاد شدن ، خاک باید از هم جدا شود.


نرکیب شماره 6

مواد آلی : یک قسمت 

مانند خاک گلدان یا کوکوپیت

اگر از خاک های بسته بندی استفاده می کنید از انواع باکیفیت آن استفاده کنید و ترجیحا فاقد پیت ماس باشد زیرا بعد از خشک شدن به سختی خیس می شود. کوکوپیت نیز برای بخش آلی مناسب است.


مواد معدنی: دو قسمت

مانند ماسه ، پرلیت یا سنگریزه ریز شسته 

اندازه ذرات 6 میلیمتر یا کمتر باشد.

هرگز از شن و ماسه جمع آوری شده از ساحل استفاده نکنید ، زیرا ممکن است حاوی باکتری های مضر یا سایر مواد مضر برای گیاهان شما باشد.


ترکیب خاک باید به قدری مستحکم باشد که بتوان کاکتوس را نگهدارد و همچنین بعد از خیس کردن آن را در دست فشار دهید سپس رها کنید. اگر خاک شکل خود را  حفظ کرد و از هم جدا نشد باید مقدار مواد معدنی خاک را بیشتر کنید.


نرکیب شماره 7

بخش آلی: 3 قسمت
شامل خاک های بسته بندی یا خاک گلدان می باشد.
هر نوع خاک گلدانی که برای گیاهان داخل متزل استفاده می شود می توان برای این قسمت استفاده کرد به شرطی که خاک گلدان تازه و استریل بوده و بهتر است  سبک و متخلخل باشد.
از خاکهای سنگین که در باغ ها مصرف دارند استفاده نکنید.

بخش معدنی: 3 قسمت
شامل 2 قسمت ماسه یا تورفیس و 1 قسمت پرلیت با سنگ پوکه 
می توانید از هر نوع ماسه ای استفاده کنید ، اما برای اطمینان از زهکشی سریع ساکولنت ها ، توصیه می شود از ماسه درشت استفاده کنید تا ماسه ریز.
فقط از شن و ماسه  کنار ساحل یا ماسه های استفاده شده در باغ های صخره ای یا روف گاردن استفاده نکنید (هرگز نمی دانید چه چیزهای نامطلوبی در آن شن و ماسه وجود خواهد داشت).

پرلیت گزینه دیگری است که رطوبت بسیار کمی را حفظ می کند ، از فشردگی خاک جلوگیری می کند و به زهکشی بهتر ساکولنت ها کمک می کند.

سنگ پوکه یا پومیس هم گزینه بعدی است.



منابع:

1- https://www.thespruce.com/what-is-cactus-soil-5113988

2- https://cactiguide.com/article/?article=article8.php 

3- https://fyi.extension.wisc.edu/sewmg/files/2018/03/Growing-succx-ppt-handout-3-5-18.pdf

4- https://aggie-horticulture.tamu.edu/databases/cactus/growingcactus/

5- https://extension.umn.edu/houseplants/cacti-and-succulents#potting-mix-1421911

6- https://homeguides.sfgate.com/make-cactus-growing-mix-27744.html

7-https://getbusygardening.com/diy-succulent-potting-soil/#The_Best_Soil_For_Succulents


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد