گیاهان
گیاهان

گیاهان

هاورتیا (معرفی و شرایط نگهداری)


هاورتیا اسم سرده گروهی از ساکولنت های کوچکی هستند که دارای برگ های زیبا و بسته به نوع واریته و گونه به رنگ های سبز و زرد و قهوه ای و سیاه با خطوط یا نقاط سفیدرنگ و روشن هستند. 

 

 اولین گونه های هاورتیا ممکن است 400 سال پیش از آفریقای جنوبی به اروپا برده شده باشد. این ساکولنت ها در برابر نور متوسط مقاوم بوده لذا به عنوان گیاه آپارتمانی و در کنار پنجره می توان نگهداری کرد. 

هاورتیاها ارتباط نزدیکی با آلوئه ها دارند و هر دو در خانواده آلوئه قرار دارند. 

علاوه بر سهولت کشت و نگهداری هاورتیاها، دو عامل دیگر در محبوبیت این نوع ساکولنت ها دخیل می باشد. اولین عامل، تنوع شکل و رنگ برگ ها و فرم کلی گیاه  می باشد. عامل دوم کوچکی اندازه آنها است که می توان چندین هاورتیا را در یک گلدان کاشت.



شرابط نگهداری

1- نور:

تصویر کلیشه ای از کاکتوس ها و سایر ساکولنت ها این است که آنها در بیابان ها سکونت دارند لذا کاملاً در معرض آفتاب داغ و پرنور زندگی می کنند. در حالی که گیاهان بزرگ می توانند در چنین شرایط سختی زنده بمانند ، بسیاری از ساکولنت های کوچکتر در سایه صخره ها یا درختچه ها یافت می شوند. اگرچه برخی از گونه های هاورتیا را می توان در آفتاب کامل و روشن یافت اما بسیاری از آنها در نقاط حفاظت شده زندگی می کنند و بنابراین برای رشد در سایه جزئی سازگار هستند (هرچند تعداد کمی از آنها بدون تابش مستقیم آفتاب یا نور روشن بهترین فرم خود را دارند). این موضوع باعث می شود که هاورثیاها به خوبی با شرایط نوری کمتر در خانه ها سازگار شوند.

ممکن است که آنها بهترین عملکرد را درکنار پنجره های رو به شرق یا غرب داشته باشند جایی که روزانه چند ساعت نور مستقیم دریافت می کنند و در بقیه ساعات روز ، نور غیر مستقیم را دریافت می کنند. یک پنجره رو به جنوب نیز قابل قبول است اما ممکن است برای برخی از گونه ها بسیار روشن باشد مگر اینکه نور خورشید از پرده های ظریف عبور کرده و فیلتر شود. هاوروثیا در اتاق های آفتابگیر (با پنچره های مختلف در اطراف اتاق) و گلخانه ها عملکرد بسیار خوب دارند اگرچه بازهم، بسیاری از آنها ترجیح می دهند در جایی قرار بگیرند که به طور مستقیم در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند (به ویژه در فصل گرم سال). هاوروثیا در زیر نورهای مصنوعی نیز بسیار خوب رشد می کند ، هرچند شدت نور بیشتری نسبت به نورهای استاندارد "لامپ های رشد" ترجیح می دهند. ترکیبی از لامپ های سفید گرم و سفید سرد، هم شدت نور خوبی را ایجاد می کند و هم تعادل رنگی را ایجاد می کند.

هاورتیاهایی با رنگ های تیره تر و با فرم فشرده تر نشان می دهد در شرایط نوری روشن تر نگهداری شده اند. اگر نور کافی نباشد، برگ ها کشیده شده و گیاه زیبایی و شدت رنگ خود را از دست می دهد.



2- دما

برخی از هاوروثیا می توانند در  چند درجه زیر صفر و یخبندان سبک را برای مدت کوتاهی دوام بیاورند ، اما بهترین کار این است که ریسک نکنید. آنها بهترین عملکرد را در محدوده دمایی 23 تا 32 درجه سانتیگراد دارند. اما آنها می توانند تا دمای 4 درجه سانتیگراد را تحمل کنند ، به ویژه اگر خاک آنها به طور مداوم مرطوب نباشد و تا دمای 39 درجه سانتیگراد نیز می توانند زنده بمانند ، به ویژه اگر تا حدی از سایه  و جریان هوای خوبی برخوردار باشند.



3- خاک

همانند اکثر ساکولنت ها ، هاورثیا  نیز دوست ندارند که ریشه ها یشان برای مدت طولانی مرطوب بماند ، بنابراین ترکیب خاک آنها باید از زه کشی خوبی برخوردار باشد. یک خاک گلدان تجاری خوب باید با مقدار مساوی از مواد زه کشی مخلوط شود. چندین گزینه وجود دارد ، از جمله پرلیت ، شن آکواریوم ، پومیس (سنگ های آذرین خرد شده) . از ماسه بادی استفاده نکنید زیرا بسیار ریز است و منافذ خاک را مسدود می کنند. در صورت استفاده از خاک گلدان بر پایه ذغال سنگ نارس ، به یاد داشته باشید که ذغال سنگ نارس در چند سال تجزیه می شود و در نتیجه خاک ناسالم ایجاد می شود. از آنجا که برخی از Haworthias در حال رشد آهسته هستند و می توانند سالها در یک گلدان بمانند ، ممکن است تمایل به فراموش کردن انتقال مجدد در خاک تازه وجود داشته باشد ، عملی که باید هر 2-3 سال یکبار انجام شود.

در صورت استفاده از خاک گلدان بر پایه پیت ماس ، به یاد داشته باشید که  پیت ماس در چند سال تجزیه می شود و در نتیجه خاک ناسالم ایجاد می شود.

تعویض گلدان نیز هر دو تا سه سال یکبار باید انجام شود.


4- آبیاری

اگر خاک زه کشی خوبی داشته باشد می توان در ماههای تابستان، هفته ای یکبار آبیاری را انجام داد و در زمستان دفعات آبیاری را کاهش داد. باید توجه کرد که در فاصله بین دو آبیاری کل خاک گلدان باید خشک شده باشد. مرطوب خاک مرطوب به مدت طولانی، به ویژه هنگامی که هوا سرد باشد و  شدت نور کم بوده یا گیاهان به طور فعال رشد نمی کنند، می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود ،

علائم ریشه ضعیف یا پوسیده شامل

- توقف رشد ، 

-کاهش اندازه گیاه یا برگ های آن

- چروکیدن برگ 

 اغلب اوقات، پوسیدگی ریشه لزوماً به این معنی نیست که گیاه از بین خواهد رفت. اگر ظاهر گیاه ناسالم است گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه ها را بررسی کنید. ریشه های ضعیف یا پوسیده را خذف کنید ، حتی اگر به ساقه ختم شده باشد. اجازه دهید گیاه به مدت یک هفته بدون گلدان در محل بماند.سپس در گلدان خاک جدید بریزید و گیاه داخل آن قرار دهید و آبیاری را با دقت شروع کنید تا به مرور زمان ریشه ها دوباره احیا شده و گیاه سلامت خود را به دست آورد.

به یاد داشته باشید که وجود ریشه سالم بهترین روش برای حذف رطوبت اضافی خاک (از طریق فرایند تعرق) است. بنابراین ، هنگام کاشت گیاه ، سعی کنید از گلدانی با متناسب یا مشابه با حجم ریشه استفاده کنید. اگرحجم ریشه ها کم شده است یا گلدان بزرگتری مورد نیاز است ، فقط به یاد داشته باشید که تا زمان استقرار مجدد گیاه، به میزان کم آبیاری کنید.

اظهار نظر در مورد فصل رشد هاورتیاها مشکل است زیرا در طبیعت ، برخی از مناطقی با بارش های زمستانه می آیند و زمستان ها رشد می کنند، در حالی که برخی دیگر از مناطقی با بارش های تابستانه هستند و تابستان ها رشد می کنند. با این حال بسیاری از گونه های هاورتیا ، فصل رشد از اواخر زمستان تا بهار (با افزایش طول روز) می باشد.



5- گلدان

هاوروتیا را می توان تقریباً در هر نوع گلدانی، از جمله گلدان های پلاستیکی ، سرامیکی یا سفالی کاشت. گلدان های سغالی سریعتر از سرامیک یا پلاستیک رطوبت خاک را آزاد می کنند. گلدان های کم عمق به طور کلی بهتر از گلدانهای عمیق هستند ، اما برخی از گونه ها دارای ریشه های سنگین و ضخیم هستند که گلدان عمیق تری را نیاز دارند. مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ زه کشی باشد و در صورت استفاده از زیر گلدانی، مطمئن شوید که هرگونه آب باقیمانده داحل آن را فوراً خالی می کنید. همچنین به یاد داشته باشید که از گلدانی استفاده کنید که با اندازه حجم ریشه متناسب باشد. بسیاری از هاورتیاها به راحتی تولید پاجوش می کنند و به مرور یک گروه از هاورتیا گلدان را اشغال می کند. لذا بهتر است به صورت دوره ای در صورت لزوم برای ایجاد فضای اضافی برای گیاه در حال گسترش، به جای قرار دادن  در یک گلدان کوچک در یک گلدان بزرگ قرار دهید.


منبع:

https://hort.extension.wisc.edu/articles/haworthias-super-succulents-for-small-spaces/


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد