گیاهان
گیاهان

گیاهان

میخک یا میخک؟

وقتی کلمه میخک را می شنوم یادآور سه نوع میخک می باشد که از نظر خانوادگی نسبتی با هم ندارند!! ولی در فارسی رایج شده اند.

 

 

اولی به اسم میخک یا میخک هندی که در عطاری ها به فروش می رسد شبیه میخ بوده و خواص دارویی دارد. اسم علمی درختی که میوه های آن به این اسم به فروش می رسد Syzygium aromaticum می باشد در برخی منابع به اسم میخک صدپر هم خوانده می شود. این درخت از خانواده موردسانان یا  Myrtaceae بوده و موطن یا خاستگاه اصلی آن اندونزی می باشد. در ضمن در انگلیسی به این درخت Clove می گویند.


تصویر میخک هندی یا میخک


دومی یادآور گیاه علفی است که گل های زینتی معطر و رنگارنگی می باشد که به صورت شاخه ای یا گلدانی به فروش می رسد. این گروه از میخک ها، از خانواده مخکیان یا Caryophyllaceae بوده و دارای گونه های مختلف می باشد. لذا اسامی علمی مختلفی دارد اما در انگلیسی به آنها Dianthus گفته می شود. بسته به نوع گونه خاستگاه این گیاهان اروپا  و آسیا و آفریقا می باشد.


گل های زینتی گل میخک


سومی درختچه ای است که جنبه زینتی داشته و در پارک ها و فضای سبز کاشته می شوند و گل های ریز و معطر دارد. این درختچه که به اسامی مختلف نظیر پیتوسپرم، میخک ژاپنی یا میخک هندی خوانده می شود از خانواده میخک درختیان یا  Pittosporaceae می باشد که خاستگاه اصلی آن ژاپن و کره و چین می باشد. در انگلیسی به اسامی مختلف خوانده می شود که معروفترین آن Japanese pittosporum می باشد.لذا به نظر می رسد میخک ژاپنی اسم مناسب تری برای این درختچه می باشد. 


گل ها و برگ های پیتوسپروم یا میخک ژاپنی

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Clove

https://en.wikipedia.org/wiki/Dianthus

https://en.wikipedia.org/wiki/Pittosporum_tobira

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد