گیاهان
گیاهان

گیاهان

اصطلاحات نور برای گیاهان

در سایتهای انگلیسی زبان، برای میزان نور مناسب برای گیاهان مختلف اصطلاحات زیر مشاهده می گردد که هر کدام مفهوم خاصی دارد:

Full Sun- Partial Sun / Partial Shade- Dappled Sun- Full Shade

 

 

در حقیقت این اصطلاحات در مورد میزان تابش نور خورشید می باشد که رعایت آنها برای رشد و گلدهی بهینه گیاهان ضروری است. از این منظر، گیاهان در 4 گروه نوری قرار می گیرند:

1- Full Sun (آفتاب کامل)

این اصطلاح به معنی این است که گیاه به تابش نور مستقیم خورشید به مدت حداقل 6 ساعت در روز دارد. این مدت می تواند پیوسته یا متناوب باشد. به عنوان مثال از 8 صبح تا 2 بعد ازظهر یا از 12 ظهر تا 6 بعد از ظهر باشد یا اینکه 3 ساعت صبح و 3 ساعت بعد ازظهر باشد. گیاهانی که در این گروه قرار دارند اگر کمتر از 6 ساعت نور خورشید دریافت کنند دچار استرس شده و عملکرد بهینه خود را از دست می دهند.


2/3-  Partial Sun / Partial Shade (نیم سایه/نیم آفتاب)

 این دو اصطلاح شبیه به معنی تابش نور مستقیم آفتاب به مدت 3 تا 6 ساعت در روز و ترجیحا آفتاب صبح و اوایل بعدازظهر می باشد. البته یک اختلاف در این خصوص وجود دارد. اصطلاح نیم سایه به معنی تابش نور خورشید به مدت 3 ساعت در روز و ترجیحا در صبح بوده و  از آفتاب شدید بعد از ظهر محافظت شود این نور شدید آفتاب  از ساعت 14 تا 17 بعدازظهر می باشد. 

اصطلاح نیم آفتاب مربوط به تابش نور خورشید به مدت 4 تا 5 ساعت در روز و ترجیحا در صبح بوده و اما می تواند مقداری از آقتاب بعد از ظهر را شامل شود.


4- Full  Shade (سایه کامل)

این اصطلاح به معنی نورروشن می باشد که همراه با تابش کمی از نورخورشید یا بدون تابش مستقیم آن می باشد. اگرچه، برخی معقتد هستند مکانی که کمتر از 3 ساعت نور خورشید را دریافت می کند در گروه سایه کامل قرار دارد. 


Dappled Sun (سایه آفتاب)

به معنی مکانهای زیر درختان می باشد که نور خورشید از لابلای برگها و شاخه های درخت به پایین می تابد. برخی این نور را در گروه نیم سایه قرار می دهند و برخی در گروه سایه کامل.


http://blogs.ifas.ufl.edu/nassauco/2017/07/19/q-real-difference-partial-shade-partial-sun/

http://gardeningwithconfidence.com/blog/2013/04/25/sun-part-sun-shade-part-shade/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد