گیاهان
گیاهان

گیاهان

منیزیم

منیزیم هسته اصلی کلروفیل در بافت گیاهی است. بنابراین ، اگر منیزیم کمبود وجود داشته باشد ، کمبود کلروفیل منجر به رشد ضعیف و سنگین گیاه می شود. منیزیم همچنین به فعال کردن سیستم های آنزیمی خاص کمک می کند. 

 منیزم در خاک

منیزیم در پوسته زمین فراوان است و در طیف گسترده ای از مواد معدنی یافت می شود. در اثر هوازدگی  تجزیه، منیزیم موجود در این مواد معدنی آزاد شده و قابل جذب برای گیاه می گردد. در صورت نیاز  در خاکهای اسیدی می توان با افزودن سنگ آهک دولومیتی به مزرعه ،منیزیم کافی را برای رشد محصول فراهم کرد.

منیزیم بر روی سطح ذرات رس و مواد آلی نگه داشته می شود. اگرچه این شکل قابل تعویض از منیزیم برای گیاهان قابل جذب است ، اما این ماده مغذی به راحتی از خاک شسته و خارج نمی شود.

در تصویر زیر رابطه بین شکلهای مختلف منیزیم در خاک نشان داده شده است:


مقادیر کم منیزیم در خاک می تواند در جایی اتفاق بیفتد که سیب زمینی در خاک های شنی اسیدی کشت شود یا ذرت بعد از سیب زمینی کاشته شود. گاهی اوقات ،کزاز مرتعی که یک اختلال در دام هایی است که جیره تغذیه می کنند که کمبود منیزیم دارد یا اینکه از چراگاهی  تعلیف می کنند که میزان بالایی از پتاسیم در خاک آن استفاده شده است. با این حال آزمایشات تحقیقاتی نشان داده اند که استفاده از منیزیم در یک برنامه کوددهی برای این چراگاه ها باعث افزایش عملکرد علوفه نشده است. در این شرایط ، روش ارزان تر،  استفاده از مکمل منیزیم در رژیم غذایی دام ها  است.


ارتباط بین کلسیم و منیزیم در خاک

عده ای معتقد هستند که یک نسبت "ایده آل" کلسیم به منیزیم در خاک وجود دارد و اگر این نسبت "ایده آل" وجود نداشته باشد ضروری است یکی از این دو ماده مغذی طبق یک برنامه کوددهی باید به خاک اضافه شود. نیاز به این نسبت "ایده آل" هیچگاه با بررسی های تحقیقاتی مختلف ، تأیید نشده است. به عنوان مثال در ویسکانسین با افزودن مقادیر مختلف کلسیم و منیزیم در یک برنامه کوددهی ، برای تامین نسبت های مختلف کلسیم به منیزیم در خاک انجام شد. این تنوع اثر معنی داری برعملکرد  یونجه و ذرت نداشت. با توجه به توصیه‌های کوددهی ، تأکید بر تأمین مقادیر کافی منیزیم در خاک است نه حفظ نسبت معینی از یک ماده مغذی به ماده دیگر.


کمبود منیزیم

منیزیم یک عنصر متحرک در گیاه است لذا علائم کمبود آن، ابتدا در برگ های پیر رخ می دهد. 

- ذرت:

از بین رفتن رنگ سبز سالم می تواند اولین نشانه کمبود منیزیم باشد. از دست دادن رنگ ، کمبود کلروفیل موجود در گیاه را نشان می دهد. با  شدیدتر شدن کمبود این عنصر ، ناحیه بین رگبرگ های برگ زرد می شود و رگبرگ ها سبز می مانند. در ذرت نوارهای مشخص و واضحی در طول تمام برگ آشکار می شود که ابتدا روی برگ های پایین ظاهر می شود.

- سیب زمینی

در سیب زمینی ، هنگامی که کمبود منیزیم خفیف است ، از بین رفتن رنگ سبز بر روی نوک برگ های پایین شروع می شود. هنگامی که کمبود بیشتر شود ، زردی بین رگبرگ ها و به سمت مرکز برگ افزایش می یابد. در مراحل پیشرفته کمبود منیزیم ، بر روی سطوح مختلف برگ و بین رگبرگ ها نقاط مرده قهوه ای کوچکی تشکیل می شود. بیماری ها ، آسیب های ناشی از علف کش ها و عوامل محیطی نیز باعث می شوند که برگ ها به طور نارس از بین بروند. بنابراین باید در شناسایی کمبود منیزیم دقت کرد. برای اطمینان می توان از آنالیز آزمایشگاهی گیاهان استفاده کرد.


پیش بینی نیاز به منیزیم

غلظت منیزیم در بافتهای مهم گیاهان زراعی در جدول 1 بیان شده است. از آنجا که منیزیم یک عنصر متحرک در گیاه است ، غلظت آن معمولاً از بالا به پایین گیاه کاهش می یابد. همچنین ، با نزدیک شدن گیاه به سن بلوغ ، غلظت منیزیم معمولاً کاهش می یابد. بنابراین ، مهم است که سن گیاه یا مرحله رشد گیاه و بخشی از گیاه که نمونه برداری شده است هنگام تهیه تست های آزمایشگاهی برای اندازه گیری منیزیم در بافت گیاه ، مشخص شود.


جدول 1. میزان کافی منیزیم برای محصولات عمده زراعی زراعی ، سبزیجات و میوه هایی که در مینه سوتا رشد می کنند.

محصولبخش گیاهزمانغلظت مناسب (درصد منیزیم)
یونجه15 سانتیمتر بالای گیاه (رشد تازه)پیش از گلدهی0.3 تا 1
سیببرگ های جوانه انتهاییمرداد و شهریور0.25 تا 0.45
هویچبرگ تازه بالغ شدهاواسط رشد0.3 تا 0.5
ذرتکلیه بخش های بالای گیاهکمتر از 30 سانتیمتر0.25 تا 0.65
ذرتبرگها در پایه بلالکلاله های ابریشمی ابتدایی0.2 تا 0.65
سیب زمینیچهارمین برگ از بالا40 تا 50 روز بعد از سبز شدن0.3 تا 0.55
سیب زمینیگلبرگ از چهارمین برگ تا بالا40 تا 50 روز بعد از سبز شدن 0.3 تا 0.55
توت فرنگیبرگ تازه بالغ شدهابتدای شهریور0.25 تا 0.75
گندم بهارهنوک های گیاهوقتی سر از Boot سبز می شود0.15 تا 0.5
نخودبرگچه تازه بالغ شدهاوایل غنچه دهی0.3 تا 0.7


از آنالیز گیاهان نباید به عنوان تنها ابزار برای توصیه کود استفاده شود. آنالیز گیاه در صورت بررسی همزمان  با آزمایش خاک باشد بهتر عمل می باشد.
آزمایش خاک برای اندازه گیری منیزیم قابل مبادله توسط اکثر آزمایشگاه های آزمایش خاک انجام می شود. در مینه سوتا ، در مناطقی که خاک آنها شنی بوده و بسیار اسیدی است نیاز بیشتری به تامین منیزیم از طریق یک برنامه کوددهی می باشد. اگر در زمان کشت محصول از سنگ آهک دولومیتی استفاده شده باشد، خاک ها معمولاً از منیزیم نسبتاً بالایی برخوردار هستند و آزمایش خاک برای این ماده مغذی لازم نمی باشد.
توصیه های منیزیم برای تولید ذرت در جدول 2 خلاصه شده است. پیشنهادات منیزیم برای میوه و سبزیجات در جدول 3 آورده شده است.
منبع: دانشگاه مینه سوتا

منابع منیزیم
استفاده از سنگ آهک دولومیتی مقرون به صرفه ترین روش برای به کار بردن منیزیم مورد نیاز است. مقدار منیزیم سنگ آهک دولومیتی بین 8 تا 10٪ متغیر است. برای مؤثر بودن ، این منبع منیزیم باید قبل از کاشت پخش و با خاک ترکیب شود.
کودهایی وجود دارد که ترکیبی از سولفات پتاسیم و سولفات منیزیم است. میزان منیزیم 11 درصد است. غلظت گوگرد  22 درصد و درصد پتاس K2O  درحدود 22 درصد است. در صورت عدم تمایل به افزایش pH خاک ، از این کود به راحتی می توان برای ذرت استفاده کرد.

منبع:

https://extension.umn.edu/micro-and-secondary-macronutrients/magnesium-crop-production


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد