گیاهان
گیاهان

گیاهان

تکثیر کاکتوس از طریق قلمه یا پاجوش

تکثیر کاکتوسها به طریق قلمه (برش ساقه، پاجوش و تنه جوش) یکی از روش های مرسوم می باشد. عوامل مهمی در موفقیت ریشه زنی قلمه کاکتوسها نقش دارد که بایستی رعایت شود:


 

فصل کاشت (زمان سال) 

اولین عاملی که در ریشه زنی کاکتوس نقش مهمی را ایفا می کند فصل یا زمان می باشد. بهترین زمان برای ریشه زنی کاکتوس زمانی است که دمای هوا در شب حداقل 16 درجه باشد . البته زمانی که اگر در زمان نامناسب قلمه در خاک کاشته شود معمولا ریشه زنی به تاخیر افتاده یا هرگز رخ نخواهد داد.


اندازه قلمه (یا پاجوش یا فرزند)

اندازه قلمه بستگی به گونه گیاه، از بیشتر از 30 سانتیمتر برای یک سرئوس تا یک پد برای یک اپونتیا متفاوت است. هر پد اپونتیا بایستی از محل گره جدا شود(گره جایی است که پدهای اپونتیا به هم متصل می شوند). تکثیر کاکتوسهای کروی شکل نیز با جدا کردن بچه های تولید شده بر روی تنه یا پاجوش انجام می گیرد. در مورد تکثیر کاکتوسهای ستونی نیز محل قلمه گرفتن مهم نیست هر چند بهتر است بخشی را که در سال اخیر رشد کرده است را برش داده و تکثیر کرد. برش در کاکتوسهای ستونی بایستی اریب یا شیب دار باشد تا از تجمع آب روی محل برش خورده و آلوده شدن آن به قارچ ها جلوگیری شود.


مواد افزودنی

استفاده از ترکیبات ریشه زنی  نظیر هورمونهای ریشه زنی برای بسیاری از کاکتوس ها، ضروری نیست. اگرچه پرورش دهندگان تجاری، از این مواد برای افزایش احتمال ریشه زنی استفاده می کنند. از گوگرد به عنوان ممانعت از حمله قارچ ها استفاده می شود. ضروری است که همه قلمه ها و پاجوش ها چند روزی در هوای خشک باقیمانده تا محل برش خورده پبنه ببندد تا از حمله عوامل بیماری زای خاک محافظت شود.


ضدعفونی ابزارها

وسیله ای که برای برش استفاده می شود بایستی توسط الکل یا حرارت یا محلول وایتکس (یک قسمت وایتکس و 9 قسمت آب) ضدعفونی شود تا از آلوده شدن قلمه به بیماری های میکروبی جلوگیری شود.


ترکیب خاک

خاک مناسب برای کاشت قلمه ها در بین پرورش دهندگان متفاوت می باشد اما یک قاعده کلی که بایستی در مورد ترکیب آن رعایت شود داشتن 50 درصد مواد آلی و 50 درصد مواد معدنی می باشد. به عنوان مثال مخلوط یک قسمت پرلیت یا ماسه با یک قسمت پیت ماس یا کمپوست می تواند خاک مناسبی را فراهم آورد. مواد معدنی باعث افزایش زه کشی و هوادهی خاک شده و مواد آلی مواد مغذی را برای رشد و توسعه ریشه ایجاد شده فراهم می آورند. توصیه می شود از کود دامی  به دلیل داشتن نمک و مواد جلوگیری کننده ریشه زایی ، استفاده نشود.


عمق کاشت

عمق کاشت قلمه در خاک بایستی به اندازه ای باشد که قلمه در خاک ایستاده مانده و نیفتد. میتوان یک سوم تا یک دوم قلمه را در خاک کاشت. 


زمان آبیاری

در مورد آبیاری بعد از کاشت اختلاف نظر وجود دارد. برخی توصیه می کنند آبیاری را چند روز بعد از کاشت انجام گیرد اما برخی آبیاری را بلافاصله بعد از کاشت یا حتی قبل از کاشت انجام می دهند البته به مقداری که خاک نم دار شود (نه خیس). اگر انتهای برش خورده قلمه به اندازه کافی پینه بسته باشد هر دو روش امکان پذیر می باشد.


میزان نور محیط

میران نور در ریشه زنی کاکتوسها نقش مهمی را ایفا می کنند. نوری که از لابلای برگهای درخت می تابد (محیط سایه آفتاب) بهترین نور برای ریشه زنی قلمه ها محسوب می شود. سایه کامل، باعث نازک شدن قطر قلمه می شود که معمولا از ناپدید نمی شود و باقی می ماند. برخی گونه ها نظیر سرئوس پروین، لوفوسرئوس یا پاچی سرئوس و استنوکاکتوس ممکن است در برابر نور مستقیم آفتاب ریشه زنی داشته باشند.


مدت زمان ریشه زدن

مدت زمان ریشه زنی در بین کاکتوسها معمولا بین 4 تا 6 هفته می باشد اما برخی کاکتوسها همانند کاکتوس مارشال تا چند ماه طول بکشد.

کاکتوسها با ریشه زدن رشد خود را آغاز می کنند. معمولا فربه تر شدن قلمه علامت ریشه زدن کاکتوس می باشد.


منابع

https://extension.arizona.edu/sites/extension.arizona.edu/files/pubs/az1483.pdf

https://homeguides.sfgate.com/root-cactus-24173.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد