گیاهان
گیاهان

گیاهان

افسانه افزایش زه کشی گلدان با ریختن سنگریزه در کف گلدان

متن ذیل ترجمه توصیه کارشناسان مختلف به ویژه از دو دانشگاه ویسکانسین و ایلینویز است.

شرح افسانه:

تقریبا در هر کتاب یا وب سایتی که در مورد گیاه و گلدان صحبت می شود ریختن مواد درشت نظیر شن و ماسه و سنگریزه و تکه های خرد شده گلدان و ... در کف گلدان برای زه کشی آن توصیه می گردد. حتی برخی توصیه میکنند که بر روی مواد فوق مواد درشت آلی نظیر خرده برگهای پوسیده ریخته شود.

 

 واقعیت:

نزدیک 100 سال پیش دانشمندان علوم خاک توضیح داده اند آب به سادگی از لایه های ریزبافت به لایه های درشت بافت حرکت نمی کند. به عبارت ساده تر، به جای اینکه آب از خاک به سرعت به سنگریزه منتقل شود در قسمتی از خاکی که بالای سنگریزه است جمع می شود (مطابق تصویر زیر). این قسمت را می توان زون اشباع شده از آب نامید. آب جمع شده در این لایه، فضای خالی ذرات خاک که هوا در آنها قرار دارد را اشغال میکند. وقتی همه فضای خالی ذرات خاک گلدان توسط آب اشغال شد سپس مازاد آب به لایه سنگریزه زیر آن منتقل می شود.


در حقیقت سنگریزه کف گلدان نه تنها کمکی به زه کشی خاک گلدان نمی کند بلکه با کم کردن فضای گلدان باعث قرارگرفتن ریشه در زون اشباع از آب و فاقد هوا می شود و فضای قابل استفاده برای ریشه را کم میکند.

لذا برای زه کشی گلدان توصیه می شود

- کف گلدانها بایستی از سوراخ های مناسب برای هوادهی ریشه و خروج آب برخوردار باشند.

- افزدون مواد زه کش به کف گلدان فقط مانع حرکت آب می شود.

- از خاک مناسب در گلدان که از زه کشی مناسبی برخوردار است استفاده کنید. برای افزایش زه کشی خاک می توانید پرلیت به آن اضافه کنید.

- اگر میخواهید از سنگریزه استفاده کنید بهتر است آن را در زیرگلدانی قرار دهید تا مانع تماس آب با کف گلدان شود. در ضمن تبخیر آب این قسمت می تواند به رطوبت اطراف گلدان کمک نماید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد